Posted on: 4 June 2021 Posted by: redaksi toknyong Comments: 1

oleh Wan Eddy Wan Izaz

Dengan perkembangan usaha Syarikat Ahmadi & Co yang terus berkembang dan orang mulai ramai di Sabang Barat, Midai. Maka diambil inisiatif untuk membina sebuah masjid baru. Raja Ali mulai menjalankan tugasnya dengan menyuruh orang menebang pohon-pohon kelapa secara gotong-royong serta mengumpukan bahan-bahan untuk pembinaan masjid.

Lebih kurang setahun kemudian, maka tibalah dua perahu besar dari Terengganu membawa bahan-bahan untuk membina masjid yang sudah dipahat dan diketam di Terengganu, hanya tinggal memasangnya saja. Hampir semua bahan tersebut didatangkan khusus dari Terengganu, sementara semennya diimpor lebih awal dari Singapura.

Pembinaan masjid ini dilakukan oleh Wan Abdullah Terengganu sebagai arsitek, beliau biasa dipanggil dengan gelar Cik Wan Lah atau Cik Lah Terengganu. Beliau memang seorang arsitek yang handal, dalam beberapa bulan saja siaplah masjid itu dan diberi nama Masjid Jami’ Sabang Barat, yang diresmikan menjelang salat Aidilfitri pada hari Selasa, 1 Syawal 1342 H/6 Mei 1924 H.

Wan Abdulah Terengganu miliki beberapa orang anak, yaitu Wan Awang, Wan Mude, Wan Embong, Wan Maryam, Wan Dayang Hawa, Wan Mailamah, Wan Hamid, Wan Abd Rahman, Wan Mahmud, Wan Fatimah. Menurut cerita zuriatnya, Wan Abdullah Terengganu ini berasal dari Kampung Mak Chili Kemaman Terengganu. Beliau adalah penghijrahan kerabat wan dari Terengganu ke kepulauan Natuna yang keturunannya tersebar di kepulauan Natuna.

(editor DIN/foto Kompasbenua)

1 people reacted on this

Leave a Comment